söndag 20 maj 2012

¡Bienvenido a mi blog!


¡Hola!

Om nu bara två veckor, den 4 juni, så beger jag mig till Spanien och Valencia i 6 månader, för att där delta i ett volontärutbyte och arbeta för en organisation, Asociación Civil JARIT. Utbytet är ett EVS-utbyte (European Voluntary Service, eller på svenska även Europeisk volontärtjänst) och är en del av EU-programmet "Ung och aktiv i Europa". Jag fann och fastnade för det här projektet som jag ska delta i när jag praktiserade för freds- och volontärorganisationen PeaceWorks, där jag arbetade med att bland annat administrera just sådana här utbyten. Jag har framför allt de senaste åren varit väldigt intresserad av frågor rörande mänskliga rättigheter, och då speciellt kring migration, arbeten och rasism. Dessutom har jag både på gymnasiet och vid universitetet försökt att lära mig spanska riktigt bra, men det har inte fastnat, så jag såg en utmärkt chans att verkligen lära mig språket nu. Därför kände jag att det här projektet passade mig perfekt på alla sätt, att det kan ge mig massa bra erfarenhet både i yrkeslivet och på ett personligt plan, och jag hade lyckan att bli utvald.

Organisationen som jag ska volontärarbeta hos heter alltså JARIT (vilket betyder 'vän' på wolof, ett västafrikanskt språk som bland annat talas i Senegal). De arbetar i  ett bostadsområde med många invandrare, och arbetar för att de och andra invånare ska få verktyg för att kunna leva tillsammans på ett solidariskt och mångkulturellt sätt. Jag kommer att självklart berätta mer om JARIT när jag väl är på plats och kommit in i organisationen mer.

Det ska också självklart också bli fantastiskt att få spendera ett halvår i en stad som Valencia. Jag har bara tidigare varit korta dagsturer i den baskiska regionen i norra Spanien, så ska bli toppen att få bo längre söderut och vid kusten med de vackra stränderna. Har hört och läst lite om staden nu innan, och den verkar ha mycket att erbjuda inom många olika fält; många bra restauranger och kaféer, god mat så som paella och gott vin, riktigt bra nattliv, en blandning av modern och äldre arkitektur, kultur och konst. Så det ska bli riktigt kul att få utforska, lära känna en ny stad och massa nya människor.

När min utbytesperiod är slut sista november så kommer jag på 4 år ha bott minst 3 månader i 6 olika städer i 4 olika länder (Sverige då inkluderat), vilket känns ganska galet och rotlöst men samtidigt otroligt roligt och berikande. Det inkluderar universitetsstudier i Durham i England och i Uppsala, arbete i Genève i Schweiz, arbete och sommarledighet i Örebro, samt praktik och arbete i Stockholm. Snart nu då också ett volontärutbyte i Valencia i Spanien, vilket den här bloggen kommer att handla om och mina upplevelser kring det. Jag kommer också att försöka lägga upp mycket bilder, då att fotografera är precis som att skriva något jag tycker om att göra och vill göra mer. Hoppas att ni kommer att läsa och gärna kommentera.

Hasta luego!

2 kommentarer:

  1. Spannande! Ska bli kul att folja =)

    SvaraRadera
  2. Gracias, Lovisa! :) Ser att du saknar Ä och Ö, så är du fortfarande i Honduras, eller var?

    SvaraRadera